Waarom een boete voor te laat ophalen bij het kinderdagverblijf niet werkt

Voor medewerkers van een kinderdagverblijf is het ontzettend vervelend als ouders de kinderen te laat ophalen. Jouw werktijd is voorbij en je hebt zelf misschien ook een gezin thuis dat zit te wachten. Daarom zijn er kinderdagverblijven die ouders een boete geven als ze hun kind te laat ophalen. Dat klinkt als een simpel en effectief idee. Toch blijkt uit onderzoek dat een boete er toe leidt dat meer ouders hun kind te laat op komen halen.

De situatie waarin je geen boete krijgt als je je kind te laat ophaalt

Je hebt een kind op het kinderdagverblijf en de uiterste afhaaltijd is voor jou heel lastig te halen. Met een beetje tegenslag zoals een file kom je al snel te laat. Alle kinderen zijn al weg en alleen jouw kind zit nog bij de leidster. Je voelt je bezwaard tegenover je kind en tegenover de medewerker van het kinderdagverblijf. Want aan haar gezicht zie je al dat ze ook graag naar huis wil. Je verontschuldigt je nog een keer en gaat snel richting huis met je kind.

De situatie mét boete voor het te laat ophalen van je kind bij het kinderdagverblijf

Het is vijf uur en om op tijd op het kinderdagverblijf te komen moet je nu direct in de auto springen. Maar je baas komt er aan en vraagt of je alsjeblieft nog even een telefoontje wilt doen. Je weet dat je daarmee veel goodwill kweekt bij je baas en ach, een telefoontje is niet zo erg. Je weet ook dat je nu te laat gaat komen op het kinderdagverblijf om je kind op te halen. Maar, de goodwill van je baas is je nu even meer waard dan het geldbedrag dat je moet betalen als boete. De boete beschouw je nu als een prijs voor een kwartier later ophalen. Als je hebt betaald heb je aan de afspraak voldaan en hoef je je dus niet schuldig te voelen. Uiteraard is er wel een omslagpunt, als de boetes echt heel hoog worden.

Onderzoek naar boetes voor het te laat ophalen van een kind

Uit onderzoek in Israel bleek dat het instellen van een boete ertoe leidde dat de service van het kinderdagverblijf om te wachten terwijl het eigenlijk al gesloten was, nu werd geïnterpreteerd als dienstaanbod.

[Reacties op dit artikel zijn welkom. Vooral opbouwende reacties, die andere kinderdagverblijven kunnen helpen om met het ‘te laat-probleem’ om te gaan zijn van harte welkom. Reageer altijd met respect.]

83 opmerkingen over "Waarom een boete voor te laat ophalen bij het kinderdagverblijf niet werkt"

  1. Conny perk: op 12:13

    Wat een onzin die boete, bij BSO Het Kraaienest in Zeist doen we helemaal niet moeilijk over een keer te laat komen. Het kan iedereen een keer gebeuren, file, gladheid, trein vertraging. Als leiding daar relaxt mee om gaan valt het in de praktijk wel mee hoe vaak het gebeurt. Ouders doen dan nog meer hun best om op tijd te komen, of je krijgt later een bos bloemen of wat lekkers. De kinderen vinden het ook niet erg, leuke spelletjes spelen nog wat te drinken en een koekje! Wedstrijdje wie er als laatste wordt opgehaald! Leiding wisselt elkaar af, zodat niet altijd de zelfde langer blijven. Daar naast hebben we vanaf 1 januari 2014 de openingstijden verruimd naar 19:00 uur! Dat helpt ook!

    Conny Perk
    BSO Het Kraaienest

    1. Stefan Wobben: op 12:22

      Dag Conny, wat een slimme oplossingen. Bedankt voor het delen.

    2. Pm'er: op 18:54

      Wij zijn al open tot 19 uur. En dan komen er toch nog geregeld ouders te laat (vaak dezelfde). Wij zijn vol begrip als een ouder een keer te laat komt, kan gebeuren. Maar bij ouders die geregeld te laat komen, word het begrip steeds minder. Excuus, bloemen of iets anders word echt niet vaak gedaan. Nee die ouders die vaak te laat zijn willen dan nog een volledig uitgebreide overdracht! Waardoor je ruim na werktijd weg kan.

    3. Sonja(Thuiscreche t Boernhoes): op 21:01

      Zelf heb ik een kleinschalige opvang.
      En daarom flexibel.
      Mijn openingstijden zijn al van 06.30-18.30.
      Ouders betalen voor 11 uur opvang.
      Terwijl ik er 12 uur open ben.
      Indien men wenst kan men eten mee geven(warm)voor het avond eten.
      En te laat komen doet gelukkig niemand.
      Al met al tevreden ouders, kinderen en ik zelf ook.

    4. Mariëlle: op 06:16

      We hebben op ons kdv ook een ouder gehad, die er een handje van had, open tot 18.30 en om 18.45 aan komen zetten, zonder excuses!
      De eerste paar keer deden we nog een spel met het kindje, maar toen het bezig bleef, pakten we de spullen deden de jassen aan en gingen bij de deur staan wachten, het kindje kreeg wel ruimte om te spelen.
      Met twee pmers die bij de deur staan (wij sluiten niet alleen) moet het op de ouder confronterend overkomen, en werd het dan ook al beter.
      Het te laat ophalen stopte, toen een collega de betreffende ouder rustig in de winkel het avondeten zag uitkiezen… Het was toen 18.35, de ouder voelde zich betrapt….
      Een boete had geen zin gehad, dan had de ouder nl aangegeven dat er voor betaald wordt.
      Gelukkig was dit een uitzondering, veel ouders bellen of zorgen ervoor dat iemand anders het kindje op komt halen.

    5. Marloes: op 08:10

      Wij hebben een fantastische gastouder die t prima vind om flexibel te zijn. Kom ik eens te laat dan heeft mijn kind lekker gegeten en merkt t niets van te laat ophalen want er zijn nog meer kindjes. Ik geef deze topper flex mama regelmatig een bosje bloemen een mooie kadobon en kadootjes voor haar kindjes bij belangrijke dagen zijn heel normaal en andersom voor verjaardagen worden onze meiden ook niet vergeten. We hebben een heel fijne band en boetes zou die band alleen maar aantasten. Onze flex mama Wendy is onvervangbaar en van cruciaal belang voor mij om ontspannen moederschap en een full time baan zonder familie in de buurt te kunnen combineren. Petje af voor de flex mama’s en speciaal die van ons!

    6. Miransa: op 09:51

      Denk dat t altijd lastig blijft. De gemiddelde ouder wil gewoon op tijd komen. De dwang van moeten werken, of het ow zij moet weer op tijd weg werk houding. Maakt het moeilijk, want je wil loyaal zijn aan je baas. Daarnaast vaak steeds flexibelere werktijden om files te vermijden of andere tijden zoals bedrijven die langere openingstijden aanhouden om de consument te bevredigen. Het zijn allemaal punten die meespelen, dus ik denk dat kdv daar ook op in moet spelen door misschien ook wat flexibeler om te gaan met hun openingstijden.

    7. lessa: op 23:42

      Leuk bedacht dat een kinderopvang hun openingstijden moet verruimen maar dat is volgens mij de oplossing niet. Al ben je tot 22.00 open dan zullen er nog ouders zijn die 22.10 aan komen. Voor de leidsters heel vervelend. Een boete werkt soms wel soms niet ligt aan de situatie van de ouder. Overmacht kan gebeuren. Is er netjes gebeld, gebeurt het niet wekelijks. En vinden de ouders het net zo rot als de leidsters absoluut geen boete. Ouders die net doen of ze niet weten dat ze te laat zijn, regelmatig te laat komen daar moet mee gepraat worden en krijgen op den duur wel een boete. Ik ben er van overtuigd dat een boete soms wel nodig is maar dat is situatie afhankelijk.

    8. Angela: op 00:37

      Ik werk ook in de kinderopvang. Ouders kunnen per uur afnemen of per dagdelen. Als ze op uurcontact staan worden de uren in de gaten gehouden. Een keertje te laat kan gebeuren en doen we niet moeilijk. Wordt t structureel dan moeten ze voor de tijd buiten de uren betalen hier tekenen ze ook voor. Ook al komt een ouder om 18.00 uur binnen krijgen ze een uitgebreide overdracht. Ze hebben hier net zo veel recht op als ieder ander. Daar betaal je toch voor? Ouders die 18.00 uur nooit redden vragen bij ons verlengde opvang aan. Flexibel zijn t werkt.

  2. Odette: op 12:35

    Helaas is dit een studie/onderzoek dat is gebaseerd op kinderopvang in Israel. De ouders in Israel hebben niet dezelfde wensen en behoeftes als die van in Nederland. Daarnaast zijn de verschillen in een cultuur, waarin men andere overwegingen wel of niet accepteren. Hiermee wil ik zeggen dat ik graag een studie/onderzoek zou willen lezen dat in Nederland is gehouden, en eventueel per provincie.

    1. Stefan Wobben: op 12:39

      Hallo Odette, wij hebben een dergelijk onderzoek in Nederland niet gevonden. Mocht je die wel kennen dan horen we het graag. Natuurlijk zullen er verschillen zijn. Maar op dit punt leken er toch vooral overeenkomsten te zijn.

  3. Marion Mulder: op 14:08

    Lang leve de flexibele Gastouder!!!!

    1. .: op 15:32

      Wij hebben de afspraak : 3 x te laat is dan pas een boete, de eerste 2 keer geven we een “waarschuwing” en 3e keer is “pas” betalen.

      Mijn persoonlijke mening, als ouders van te voren bellen dat ze het niet redden altijd vragen of ze niet iemand anders hebben om hun kind op te halen..
      en als ouders excuses aanbieden en je ziet dat ze er echt van balen ben ik daar niet zo moeilijk in. Ook is mijn ervaring helaas ouders die het niets boeit, alsof wij leidsters geen leven buiten het kdv hebben…

    2. Gastouder Bianca: op 22:38

      Wat ben ik blij met mijn werk als gastouder. Ouder later ivm file, vergadering uitgelopen oid? Geen probleem. De kinderen zijn welkom om mee te eten, dan hoef jij je als ouder daar geen zorgen meer om te maken. #flexibel

  4. Rosetta: op 19:14

    Een boete is zeker niet de manier. Ouders denken dan al gauw: ik betaal er toch voor. Bij frequent te laat komen is het misschien nodig om het aanbod aan te passen.
    Wij gaan ervan uit dat ouders het niet expres doen!

  5. monique van deurzen: op 19:31

    Als dit beboet wordt zullen er nog meer kinderdagverblijven moeten sluiten en zal er meer flexibelere opvang gezocht worden. Dus kies maar. Of een beetje later thuis of helemaal geen werk.

    1. pascalle: op 00:10

      Monique, jij werkt zelf duidelijk niet in de kinderopvang en komt je kinderen geregeld te laat halen? Ik vind de zin : “dus kies maar, of een beetje later thuis of helemaal geen werk” echt respectloos naar alle hardwerkende pedagogisch medewerkers!! Vaak maken we (ja ik ben ook een groepsleidster) lange dagen van 7.15 – 18.00 en vinden het dat ook fijn als we op de afgesproken tijd naar huis kunnen. Of onze kinderen ophalen bij een ander kdv ( waar wij anders zelf weer te laat komen ophalen! ) en daarbij is het volgens mij niet zo moeilijk om even te bellen om te laten weten dat je een keer later bent. Normaal zit heel nederland ook de hele dag met de telefoon in onze handen! Afspraken zijn afspraken! Bij een dokter ben je ook optijd toch??

    2. D. Tebak: op 02:06

      Lekker makkelijk Monique van Deurzen….. Je weet wat de openingstijden zijn van het kdv dus hou je je ook eraan!!!! … Niemand zegd iets als je belt en zegd dat het door omstandigheden ( file) later bent … Maar mensen met jou instelling, die denken dat ze zich niets aan afspraken houden, zorgen ervoor dat er boetes überhaupt nodig zijn!

    3. pedagogisch medewerkster: op 09:01

      Het is gewoon heel simpel als ze iets meer betalen is er verlengde opvang. Maar dit vinden de ouders vaak weer te duur. Maar zo weten de leidsters wel waar ze aan toe zijn. Ik denk dat je zelf ook wel graag wilt weten hoe laat je werkdag eindigd. Wij hebben ook nog een eigenlijk leven en savonds afspraken. Dus de opmerking een beetje later thuis of geen werk.. vind ik belachelijk. Op den duur blijft het ook niet bij 5 min. Een supermarkt sluit ook zijn deuren na een bepaalde tijd.

    4. pm-er: op 01:08

      Ik vind ook dat ouders zich aan de afspraken moeten houden. Pedagogisch medewerkers zijn ook mensen die een leven hebben na het werk. Ik heb zelf meegemaakt dat ouders leuk aan komen lopen met een volle boodschappen tas, te laat en ik moet dat nog gaan doen, koken enz. Ik begrijp het aan de ene kant wel, dan kunnen ze meteen naar huis. Maar zoals er al is gezegd rond maar eerder af op je werk, dan kunnen wij allebei “op tijd” thuis komen. Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat er echt iets aan de hand is en dat een ouder laat komt, het mag wel even gemeld worden. Wij zijn allemaal mensen. Gewoon meer rekening houden met elkaar en geen boetes.

    5. Mariëlle: op 13:33

      Monique, dat slaat dus echt helemaal nergens op!! Weet niet wat jij voor werk doet, maar stel dat jij op een kdv werkt en iemand structureel een half uur te laat is, terwijl de openingstijden bekend zijn…. Dan wil ik jou nog wel eens horen!!! Op tijd komen is toch ook een onderdeel van de normen en waarden die we onze kinderen proberen mee te geven, dan ben je dus als structureel te laatkomende ouder echt het goede voorbeeld!! En ik ben niet voor de boete, maar wel voor een aanpak van ouders die structureel te laat zijn!

  6. Chari: op 22:59

    Ik ben zelf al geruime tijd werkzaam in de kinderopvang. En ook bij mij op het werk gebeurt het wel eens dat een ouder te laat komt. Je hebt ouders die nooit te laat komen en dan doen we ook echt niet moeilijk (omdat het iedereen een keer kan overkomen). Maar je hebt ook ouders die regelmatig te laat komen, dr niet eens hun excuses voor aanbieden, niet snappen dat je zelf ook nog een leven hebt na sluitingstijd (een eigen gezin/afspraken). Wij werken zelf niet met geldboetes (maar dat heeft bij ons ook geen zin, de ouders op mijn werk kunnen het makkelijk missen). Heb ooit ook wel eens gehoord van een dagverblijf die 2x waarschuwd bij te laat komen en bij de 3e keer te laat mag een ouder zijn kind een dag niet brengen. Weet niet of dat werkt. Maar misschien het proberen waard???

    1. medewerker toeslagen: op 09:06

      Vaak is de reden dat men kinderopvang kan betalen het feit dat ze enorme bedragen aan kinderopvangtoeslag ontvangen. Wil je de ouders echt financieel straffen, zorg er dan voor dat het boete bedrag duidelijk vermeldt staat op facturen/jaaroverzicht. Maak dus een onderscheid tussen de kosten voor de opvang (wat wel vergoed wordt) en het boete bedrag (wat niet vergoed wordt)

    2. A: op 20:23

      Bij mijn opvang reken je de boete ter plekke af!

  7. ilona: op 23:40

    Het lijkt me verschrikkelijk voor een kind als die als enige zit te wachten. Ik voel me al schuldig als ik 10 minuten te laat ben..

  8. Gastouderopvang Elvira: op 07:15

    Bij mij krijg je geen boete… Daarom ben ik zo flexibel met mijn gastouderopvang. Ouders geven een belletje kids mogen aan tafel schuiven als het nodig is. Is allemaal geen probleem

  9. Rilana: op 10:15

    Ik vind het absoluut regelrechte onzin!!! Wat er ook gebeurd, je kind staat op de eerste plaats en daar kom je niet te laat!!dan vertrek je eerder als je weet dat er files staan, rond je je werk kwartier eerder af dat als je baas komt voor een telefoontje je die speling nog hebt! Je haalt je kind om de afgesproken tijd op , einde discussie! Boetes ja het zou kunnen helpen maar op het moment dat je als ouder het je kind aandoet te laat te konen ben je niet goed bezig als ouder zijnde!! Wij werken in de horeca en dan weet je nooit hoelaat je klaar bent, als 1 van ons het niet red ze op tijd op te halen dan doet oma of 1 van de opa’s het wel, maar in ieder geval op tijd!!!

    1. Renée van Broekhoven: op 14:49

      Niet iedereen zit in dezelfde situatie dus het is natuurlijk makkelijk om te zeggen kom niet te laat. Ik geloof echt dat ouders dit niet met opzet doen en echt op tijd willen komen maar soms kun je niet anders. Ik vind uw opmerking dus kort door de bocht.

    2. Anoes: op 23:56

      Niet mee eens. Ik heb op een administratie van een kinderopvang gewerkt en je hebt het niet altijd in de hand om op tijd te zijn. Wij hebben hele erge winters meegemaakt waarbij ouders drie uur van te voren naar huis gingen om hun kind op te halen, maar het door ijzel en of zware sneeuwval echt niet om te doen was. Dat is overmacht.
      Maar er zijn ook ouders die structureel te laat kwamen en die namen de boete voor lief.

    3. Moniek: op 01:05

      En op een bruiloft, begrafenis etc.. Precies, je kunt gewoon op tijd komen.
      Als het kind naar school gaat dan dien je hem ook op tijd te brengen of zorgen dat hij op tijd is. Bij onze creche wordt er geen boete gegeven maar je moet wel voor de extra tijd betalen.

    4. jolanda: op 11:08

      Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat als je te laat ben dat je opa of oma dan even belt om hun kleinkinderen te halen!
      Ik heb een tweeling van bijna 2 jaar en heb al heel wat gezeur van mijn werk gehad omdat ik niet flexibel genoeg ben door mn kinderen!
      In dat geval gaat mijn werk dus voor mijn kinderen omdat ik zonder mijn werk mijn kinderen niet kan onderhouden!
      En niet iedereen heeft ouders of familie of vrienden in de buurd wonen die even de kinderen op kunnen halen.

  10. pien: op 12:03

    Ik moet helaas toe geven dat ik de kleine af en toe te laat kom ophalen. Maar als de kleine naar de opvang gaat, zit ik in het ziekenhuis voor een zware behandeling. En ik ben afhankelijk van de taxi, helaas komen die nog wel eens te laat. Maar ik bel dan altijd even naar de opvang om te vertellen dat ik wat later kom. En eens in de zoveel tijd trakteer ik ze op een kleinigheid omdat ze er nooit een probleem van maken.
    helaas is de situatie bij mij soms niet anders, maar ik baal hier wel erg van. Ik vind ook dat ouders het even moeten laten weten als het wat later wordt.

  11. ikke: op 12:37

    Alleen als een ouder structureel te laat komt krijgt het een boete en idd wat is de reden. Veel van onze ouders bellen even als ze te laat zijn kijken of er een oplossing is dat iemand ze kan halen. En als een ouder in een file staat kan die weinig doen. Of in de winter met sneeuw heb ik liever dat ouders iets later zijn dan dat ze gevaarlijk gaan doen om optijd te komen en uiteindelijk een ongeluk krijgen veiligheid voorop en dat zeg ik dan ook altijd tegen de ouders

  12. Barbamama Kinderopvang: op 12:40

    Hier ook geen boete, sterker nog, ik vertel aan de ouders geen haast te maken om op tijd te komen. Even bellen is fijn en dan gaat het kindje gewoon mee in het ritme van de dag, wat betekend dat er bordje extra wordt gedekt.

    Een van de vele voordelen van gastouderopvang.

  13. n lieffers: op 13:14

    Wij bieden verlengde opvabg. Dus dan weten leidsters van te voren dat ze langer werken en ouders hoeven zich niet schuldig te voelen.

  14. Carlijn: op 13:16

    Het zou geen probleem zijn als de leidsters ook door betaald zouden krijgen. Je hebt een contact voor een X-aantal uur en elke week een kindje dat te laat komt zie je niet terug op je loonstrook. Een werkdag van & uur (+pauze van een uur-10uur) maakt dat langer blijven ook echt een hindernis is.

    Het zijn vaak de managers die om 17:00 uur of eerder weg zijn. Wellicht personeel aannemen die van 17:00-19:00 uur werkt? Of tot 20:00? Dat je eten aanbied?

  15. Carina: op 13:45

    in Australie werkte ik bij een kdv die bij de eerste keer te laat 1 dollar per minuut rekende bij de 2e x 2 dollar per minuut en de 3e x 4 dollar zo verdubbelde het per keer tot max 16dollar per minuut te laat. bij de eerste 2x doen ze nogal lacherig daarna wordt het al vervelender als blijkt dat ze 20 minuten te laat komen en dan 80 dollar per kind kunnen afrekenen. dus uiteindelijk bleef het vaak per 2 keer. overigens elk kalender jaar begonndb ouders weer op 0. dan zou je denken ze gaan er makkelijk mee om maar ouders die t jaar ervoor al boetes hadden gehad kwamen nauwelijks tot nooit meer te laat.

  16. L. Scheppink: op 20:31

    Voor de duidelijkheid: alleen een rechter of een bestuursorgaan kan eenzijdig een boete opleggen. Een kinderdagverblijf kan dit dus niet en heeft dus ook geen middelen om betaling van een boete af te dwingen.

  17. E: op 20:58

    Zelf ben ik nu 13 jaar werkzaam in de kinderopvang. We hebben zonder en met boete gewerkt. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat een ouder hier misbruik van is gaan maken. Denk als je aan de ouder laat zien dat je er alles aan doet om het kind zo min mogelijk te belasten met het laat ophalen en nog alleen op de groep zijn, de ouder nog wel een keer nadenkt over de situatie. Als leidster kan het echt onhandig uitkomen zo’n situatie maar belangrijk is ervoor waken dat niet het kind de dupe hiervan is.

    1. Regina Woods.: op 06:48

      O mijn god wat een belachelijk onderwerp!!!
      Ik heb nog nooit een boete berekend maar zeg tegen de ouder dat het kind het niet fijn vind dat hij of zij nog alleen over is en er erg onzeker door wordt!
      Het zijn nl toch altojd dezelfde type mensen die hun kinderen laat komen halen,dus :schoenen aan jas aan en als ze komen dan zeg je sorry maar als je zo laat komt heb ik ook geen tijjd voor een gedegen overdracht!!!

    2. Samantha: op 07:36

      Ik denk dat een leidster prima kan inschatten wanneer zo’n boete moet worden toegepast. Een standaard protocol werkt hier niet bij. Denk alleen niet dat een leidster voor agent moet spelen. Gewoon het tarief verviervoudigen na sluitingstijd 🙂

    3. m.: op 09:45

      Ik ben tegen boetes. Ik werk op een kdv en als blijkt dat ouders te laat zijn is er blijkbaar behoefte aan ruimere tijden.
      Dat is dan een service die je moet verlenen als kdv, en geen boete.

      Wij werken met flexibele tijden, je betaald dus vanaf de tijd dat je een kind brengt totdat je je kind weer ophaald. Als werknermster weet je waar je aan begint als je sollociteert.

  18. R. Hoekstein: op 23:41

    Nee maar wel de volle dag opstrijken van half 8 tot half 7! Breng onze zoon om 9 uur en haal hem om half 6 weer op! Dat is 2 en half uur minder en toch de volle pond betalen? Maar dat is volstrekt normaal is toch maar geld van de belastingbetaler.

    1. meduza: op 19:34

      ik dacht dat het om HET KIND gaat, het dierbaarste “bezitting” van een ouder….maar blijkbaar dus niet…geld…geld…geld….dat is wat nu, in deze tijden prioriteit nr een is geworden….jammer, zo jammer! voordat je het weet is je kind groot, en je hebt (bijna) alles gemist…En ja, ik vind het ook heel zielig als een kindje als laatste wordt opgehaald – net voor de sluitingstijd , terwijl zijn moeder “gezellig” eerst de boodschapjes wou gaan doen (“ja…want het gaat sneller en makkelijk zonder de kleintjes erbij”)…schandalig !!! Maar, het is een ander verhaal als een ouder te laat komt door onverwachtse omstandigheden (file, ziekte, ongeluk, etc), want dan vind ik een boete niet op zijn plaats.

    2. sabrina: op 08:19

      De opmerking ” het kdv gewoon een half uurtje langer open blijven dan dat er tegen ouders gezegd word” gaat natuurlijk totaal niet op. Stel als er 6 groepen zijn..zijn er in principe 6 leidsters. Stel dat er 3 overblijven dat laatste half uur..moet een kdv 3 leidsters nog een half uur doorbetalen voor misschien 4 kindjes??? En dan wat?? Ouders krijgen dit?! Gewoon een service? Of een service vd leidsters?! Gewoon een half uurtje per dag in je eigen tijd werken om de ouders tegenmoet te komen?! Hoe leuk ze hun werk ook vinden..er zijn grenzen!Dat gaat natuurlijk niet. Ouders horen gewoon optijd te komen. De meeste kdv zijn tot 18.30 uur open..en dat redden ouders niet? En de vader EN de moeder niet?? Schei toch uit. Er kan altijd een uitzondering zijn, geen probleem. Maar het zijn altijd structureel dezelfde ouders..dat zijn dezelfde ouders die klagen dat een kdv op kerstavond en sinterklaasavond wat eerder sluiten (17.30 en dit word verrekend bij de ouders) maar even meedenken dat leidsters ook kinderen hebben en ook graag sinterklaas willen vieren komt niet bij ze op. Je bent om 18.30 klaar..rond 19.00 thuis..moet je nog eten..en dan kan je eindelijk rond 20.00 sinterklaas gaan vieren met je kind. Er zijn zelfs ouders die zeggen..tja, vier het maar in het weekend. Ik vind dat je bij ouders die bijna nooit telaat komen als leidster niet moeilijk moet doen..maar bij die structurele telaat – komers dus wel. Leidsters hebben ook een leven buiten hun werk. Maar dit zijn vaak ouders die zichzelf heel wat vinden, en vinden dat alles om hun draait. Ouders die bijna nooit telaat zijn voelen zich rot en verontschuldigen zich. Maar de ouders die vinden dat hun alles kunnen maken en gewoon telaat komen omdat dit voor hun beter uitkomt(komen ze aan hoor met een bezweet hoofd in een Joggingpak. .rara..waar zijn ze geweest?!)..dat zijn de ouders die klagen als leidsters ook graag sinterklaas met hun kroost willen vieren. Ik ben zeker voor flexibiliteit..maar dan wel van beide kanten. En met normale redenen. (File/ziekte/ongeluk e.d.) maar de ouders die graag nog ff boodschappen doen/sporten e.d. zijn wat mij betreft egoïsten. Tegenover de leidsters EN tegenover hun kind!

  19. mandy: op 00:21

    ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt. en ik denk dat je met een boete niks oplost. sterker nog, ik zou me als leidster zelf bezwaard voelen om de ouder te moeten zeggen dat er een boete op volgt. zo eschadig je toch de relatie tussen ouder en leidster.

  20. Anne: op 02:30

    Inderdaad, ik denk zeker dat het zo werkt. Het is 3 jaar geleden dat mijn zoon op een kinderdagverblijf zat. Ik had niet aan de hand dat ik te laat kwam omdat ik niet tegen sluiting pas klaar was of ver hoefde te reizen. Maar ik heb toen wel de ‘regels’ van het kdv goed gelezen, dacht ik, maar ik heb zelfs niet eens begrepen of geïnterpreteerd uit de regels dat het om een boete ging! Ik heb altijd gedacht dat het een service was dat je extra betaalt als je een kwartier of half uur later komt.

    Ik heb er even over gepeinsd, en misschien is het volgende een goed idee…
    Zelf vond ik het best jammer toen dat ik in de tijd dat mijn zoon op het kdv zat, de andere ouders eigenlijk nauwelijks heb leren kennen. Even vluchtig hoi en doei soms een kort praatje. Maar geen idee van alle kids uit zijn klasje wie wiens vader of moeder nou was. Natuurlijk heb je daar ook simpelweg geen tijd voor of geen behoefte aan. Al denk ik dat de lichte behoefte iets meer te weten over de ander er best is ook bij andere ouders…

    Als je dit gevoel kan combineren met een oplossing voor het sluitingstijd probleem, sla je 2 vliegen in 1 klap wie weet.

    Door ouders kennis te laten maken en evt elkaars kind even op te vangen als dat eens nodig is. Goed voor het sociaal contact en iets betekenen voor elkaar. En een zorg minder voor het kinderdagverblijf hopelijk.

  21. joke daemen: op 07:45

    Houdt de communicatie open. Zorg voor voldoende momenten waar ouders met elkaar kunnen sosiolisen. Laat ouders elkaar bellen als ze niet op tijd kunnen komen door omstandigheden. Zo zijn ze elkaars achterwacht, en helpen ze elkaar. En kunnen lijdsters ook op tijd naar hun eigen gezin, en blijven boetes uit.

  22. Mandy: op 07:49

    Vind het totale onzin. Boetes voor t te laat ophalen. De dagen dat ze te vroeg opgehaald worden daar hoor je ze niet over! Vind het belachelijk!

  23. patricia: op 09:00

    Een keer te laat komen kan. Wij hanteerde als organisatie pas een boete bij 3x te laat. Voor de ouder is het vaak moeilijk om dan om te gaan met een moe en gefrustreerd kind en kan het schoentjes aandoen moment een strijd worden. Wij deden dit alvast voor hen om het naar huis gaan zsm te laten verlopen. Frustrerend voor een leidster is wel dat de ouder dan ondanks dat deze te laat is een uitgebreide overdracht verwacht! Dit moet je dan wel afkappen vind ik. Als je meer info wilt moet je echt optijd zijn!

    1. Robbert: op 09:34

      Als er iets niet flexibel is, is het de kinderopvang wel. Breng je je kind niet op een dag dat wel afgesproken is, moet je gewoon betalen. Ik werk zelf onregelmatig ook in de weekenden, dan is er geen opvang beschikbaar. Het gaat slecht in deze branche, misschien luisteren wat de klant wil!

    2. gwyneth: op 09:44

      Ik zeg zoek een goede gastouderbureau. Veel beter dan die kinderopvang. En veel persoonlijker. Mijn opvang bied 24 uur zorg en als mijn trein vertraging heeft Door omstandigheden krijg ik niet een extra rekening. En het is goedkoper want ik betaal alleen voor de uren dat mijn kind daar is. Komt hij niet betaal ik ook niet, gaat hij een halve dag betaal ik ook maar een halve dag. Dit kan ook niet bij een crèche. Dus ik zeg allemaal aan de gastouders

    3. Carolien: op 09:57

      Ik heb totaal geen problemen met de kinderopvang. Ze zijn flexibel en denken met ons ouders mee. Gastouder: nooit meer! Ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar wij hebben een vreselijke ervaring met een gastouder.

      Echt ik kan niet anders zeggen dan dat we super tevreden zijn nu met de kinderopvang. Onze zoon gaat er heel graag naartoe en hij leert er veel!

      Ik raad iedereen aan: ga in gesprek met de locatiemanager van je kinderdagverblijf en overleg!

    4. Hilda: op 14:08

      Toevallig is mijn zoon bij een kinderopvang welke zeer flexibel is. Ik kan 24 uur van te voren nog de tijdstippen opgeven. Als ik mijn zoon toevallig een uurtje eerder ophaal dan gepland hoef ik dat laatste uurtje niet te betalen. Een enkele keer is het voorgekomen dat ik mijn zoon, uit noodzaak, een uurtje later dan gepland heb moeten ophalen. Uiteraard heb ik, toen zich dit voordeed, de KO gebeld met de vraag of mijn zoon een uurtje langer kon en mocht blijven. Qua kinderopvang hebben mijn zoon en ik niets te klagen. Ik ben tevreden over de flexibiliteit, de overleg en de leidsters. Mijn zoon heeft het er prima naar zijn zin en is dus ook tevreden. Een boete…….kan me voorstellen dat indien latere ophaaltijden worden getolereerd…..hierbij zeer waarschijnlijk dezelfde ouders misbruik van maken. Ik denk dat een goed gesprek beter op zijn plaats is dan direct een boete te gaan opleggen. Kan me uiteraard de frustraties van de leidsters ook wel voorstellen en al helemaal als je de extra uren niet krijgt uitbetaald. Ik wil ook graag mijn extra uren uitbetaald hebben. Ik denk dat iedereen dat wil!

    5. Lilian: op 21:37

      Mijn kinderopvang geeft standaard boetes bij te laat komen en dit staat ook vastgelegd in het contract. Te laat komen betekent 30 euro extra per kwartier.
      Ik vind inderdaad dat dit belachelijk is, het is voor mij als alleenstaande ouder al bijna niet te betalen, aangezien de uurprijs inmiddels al een euro boven de prijs ligt die je van de BD terug krijgt, waardoor mijn eigen bijdrage op 500 euro komt voor 4 dagen opvang.
      Er moet sowieso een ander systeem komen voor deze groep en meer toezicht op de KDV’s ook mbt de prijzen.
      Op de vraag waarom kies je niet voor een alternatief; er zijn weinig kwalitatief gelijkwaardige of betere opvangcentra in de buurt en is inmiddels zo gewend, dat ik m’n kind niet wéér wil laten wennen niet wetende wat je elders kunt verwachten (want behalve de kosten ben ik over het algemeen zeer tevreden) en over een jaar wéér moet laten wennen op school. Dit is namelijk niet goed voor de ontwikkeling.

    6. Bianca: op 22:45

      Beste Robbert, een kindje niet brengen terwijl wel is afgesproken, is logisch dat u die moet betalen. Een Kdv en gastouders hebben een bepaald aantal kindplaatsen en staat gereserveerd voor uw kind. Wanneer u uw kind niet brengt dan is zo’n plaats niet a la minute weer gevuld. En lopen op die manier inkomsten mis. Er is wel degelijk opvang mogelijk in de weekenden, er zijn voldoende gastouders die opvang bieden ‘s avonds en in het weekend.

  24. Steven Esvelt: op 10:55

    In een tijd waar er overcapaciteit is binnen de kinderopvang een slecht plan. Natuurlijk uiterst vervelend dat het kind te laat wordt opgehaald. Lijkt me duidelijk! Maar juist in een tijd waar de kinderopvang flexibel moet zijn op alle fronten om het hoofd boven water te houden komen er deze commercieel onaantrekkelijke plannen om de hoek.

    De tijd dat de kinderopvang bedrijven de dienst uit maken is voorbij.
    De monopolie ligt bij de ouders. De keuze vrijheid is enorm, en wanneer je barrières opwerpt zoeken ze wel een andere opvang.

    Mijn advies: niet doen!

    1. Joyce: op 19:21

      Ja maar ergens ligt een sluitingstijd, want wij als leidster hebben ook nog een privéleven na die tijd.. En hoe moeten we zelf onze Kids op tijd halen,eten geven en op bed leggen als we maar flexibel.moeten zijn voor al die ouders die buiten op de parkeerplaats nog een half uur staan te bellen.. En de helft vd ouders is al vers gedoucht thuis of zaten in de tuin te zonnen en vergaten helemaal dat ze hun kind moesten halen.. Want ja die heb je er ook genoeg tussen hoor.. Dan moet je als ouders maar kiezen voor een au pair, of een 24uur opvang..

  25. marion: op 10:59

    Als je je kindje aan meld bij de kinderopvang worden duidelijk de haal en breng tijd aan gegeven. Als je als ouder weet dat je dat niet gaat reden kies voor wat anders..
    Ik heb zelf in de kinderopvang gewerkt. Vaak zijn t de zelfde ouders die te laat komen. en dan ook nog een flinke overdracht verwachten. Als leidster sta je gewoon in je eigen tijd door te werken. Je kunt na sluiting oom geen winkel meer in toch?? Een boete vind ik belachelijk. Er kan natuurlijk altijd een situatie zijn dat een ouder er niets aan kan doen.
    ( heb ooit mee gemaakt dat we kwart voor 6 sluiten. Mijn collega stuurt mij naar de bus om te kunnen halen. Om kwart over 6. Zie ik buiten gewoon die ouder uitgebreid telefoneren ) kijk dat zijn dingen dan denk ik haal eerst je kindje op.
    Maar ja boete nee dat vind ik echt niet nodig… als leidster krijg je de extra tijd toch niet uitbetaald…

    1. jolanda: op 10:55

      Ik sluit me aan bij de reactie over gastouders,
      Ik breng onze kinderen nu al zo’n 1.5 jaar naar een gastouder en ben hier heel tevreden over!
      Ze zijn flexibel en ik word zeker niet de deur uitgewerkt als ik eens 5 minuten te laat ben.
      Ook al ben ik 5 minuten te laat er is altijd wel tijd voor een gezellig praatje over hoe mijn of hun dag geweest is.

  26. miquel: op 12:50

    Mijn kind zit op de opvang tot 18.00 uur. ik was er 5 voor 6.. toen ik aankwam werd mijn kind meteen de deur uit gestuurd zonder überhaupt wat te zeggen. en nee ik verwacht geen uitgebreide overdracht, maar een begroeting is gratis.
    daarnaast heb ik begrepen dat je kiest of dat je een overdracht wilt, mocht je deze WILLEN dan moet je een kwartier van te voren aanwezig zijn. volgens de opvang zelfs 20 minuten van te voren.

    maar ik heb nooit zo een lange overdracht meegemaakt aangezien ze nergens van op de hoogte zijn wat er gebeurd met je kind. en dan doodleuk mij vragen om meer te betalen voor een half uurtje meer?? ja wat heeft dat voor zin als ik dan alsnog om 6 uur klaar moet staan -.-
    als we haar te vroeg ophalen krijg ik toch ook geen geld terug!
    als je je baan niks vind moet je het gewoon niet doen basta!

    als ik om 6 uur vrij ben en er komt een klant om vijf voor zes dan verwacht mijn baas flexibiliteit en behulpzaamheid naar de klant toe… hier mag een kinderopvang ook wel wat aan doen (flexibiliteit)

    1. pietje puk: op 16:06

      Positief gedrag belonen, dus geld terug of meer persoonlijke aandacht voor ouder en of kind. Een activiteit of een leuke zelfgemaakte attentie… maak er een wedstrijdje van of een terugkerend thema; een compliment aan het eind van elke goede maand.
      Of mooier nog toon begrip voor werkende ouders die al zo veel betalen voor de opvang en blijf standaard een half uurtje langer open dan je officieel zegt open te zijn.

    2. Joyce: op 19:17

      Nou dan zou ik een andere opvang zoeken want dat heet gewoon niet klantvriendelijk.. Geloof me als iemand stipt 18.00 binnenkomt wel graag meteen vertrekken want ons eten staat thuis ook te wachten, vreselijk die ouders die nog een hele overdracht verwachten (en dat zijn er veel) maar een goedendag en het is goed gegaan dat moet er toch zeker vanaf kunnen..

    3. Marieke: op 20:04

      Ik werk zelf in de kindopvang enk heb ook zelf een kindje dat naar een ander kinderdagverblijf gaat. Ik vind het lastig als ouders te laat komen, want dat betekend dat ik ook te laat kom om mijn kind op te halen. Ik snap het ook vanuit ouder zijnde omdat je als ouder ook niet staat te wachten op en file.
      Laats had ik moeder die om 18.45 uur binnen kwam terwijl we om 18uur normaal dicht gaan. Ze zei dood leuk:’ ik krijg nu toch al een boete dus ik heb ook nog even boodschappen gedaan’ . Dat vond ik echt heel erg! Dat je te laat komt tot daar aan toe, kan je vaak niets aan doen maar di. reactie!!

  27. Janneke: op 13:50

    Het is misschien niet zo handig om te zeggen, omdat ik in de toekomst ook graag in de kinderopvang zou willen werken maar ik wil ouders er graag op willen wijzen dat een au-pair een hele goede oplossing zou kunnen zijn voor iedere ouder die flexibel werk heeft. Een au-pair is al lang niet meer voor rijke gezinnen, het kost veel en veel minder en is erg flexibel. Zo kan de au-pair er voor zorgen dat er ook wat huishoudelijke taken worden gedaan zoals vaatwasser uit en inpakken, de kamers van de kinderen opruimen en iets van de was doen, dit kan allemaal in overleg met de au-pair. Voor extra oppasuren betaal bijvoorbeeld 3 euro per uur meer maar dan hoef je niet meer op zoek naar nog iemand er bij voor als je een een avond weg wil of bijvoorbeeld een uur later uit je werk komt. Daarnaast is het voor een kind fijn om in zijn eigen omgeving te kunnen spelen met zijn eigen speelgoed en vriendjes te kunnen uitnodigen. Als je het goed regelt dan is de kamer opgeruimd, de kinderen vermaakt, en kun je zo aan tafel aanschuiven als je uit je werk komt. En dat voor veel minder geld als je zou betalen voor de kinderopvang. Je moet natuurlijk wel iemand bij je in huis willen nemen maar je zou in de tuin ook een blokhut kunnen zetten met eigen slaapkamer en badkamer voor je au pair dit is een eenmalige investering maar dan behouden zowel jullie als je au pair jullie vrijheid en privacy.

    Succes met het vinden van opvang voor je kind.

    Vriendelijke groetjes,
    een Au-Pair in Rotterdam

    1. Janneke: op 17:36

      Ik ben gastouder, en je hebt te maken met kinderen… Ik vind persoonlijk het heel erg als er een boete wordt gegeven aan de ouders al ze een keer te laat zijn op het kdv.
      Mijn tip is: breng je kind naar een gastouder, deze zijn flexibel en doen niet moeilijk als je eens een keer te laat bent. Daarbij komt ook nog eens dat een gastouder meer dan 1,- goedkoper is dan een kdv. Je betaald niet per dagdeel. Nee bij een gastouder wordt per kwartier gerekend dus ben je eerder klaar? Hoef je niet ook niet te betalen. Een gastouder is net zo goed gecertificeerd als een kdv medewerker. En zo zijn er nog meer voordelen en overeenkomsten. Dus ik zou zeggen ga lekker naar een gastouder.

    2. danielle: op 12:40

      Ik weet niet bij welk bureau jij zit Janneke maar ik heb al bij 3 verschillende gezeten met de kinderen en bij elk bureau betaal je voor de uren die op contract staan. Het is wel waar dat je minder betaal dan voor het KDV. Als ik mijn kinderen een middag thuis laat betaal ik wel gewoon voor die middag dus eerder klaar en niet hoeven te betalen klopt niet.

  28. Chantal: op 16:46

    Ik vind het ouderwets dat een KDV tot maar 17.00 uur geopend is. ‘Onze’ BSO is dan ook tot 18.30 uur open (waar ik uiteraard ook voor moet betalen, want je betaald het aantal uren per dag dat het KDV open is en de dagen dat je kind komt. Voorbeeld KDV open vanaf 15.00 uur tot 18.30 uur –> Kinderen zijn voor sommige scholen die naar deze KDV gaan om 15.00 uur uit en sommigen om 15.30 uur. Toch betalen we hetzelfde).

    1. Joyce: op 19:12

      Er staat ook dat hij om 18.00 dicht is en niet om 17.00..

    2. Joyce: op 19:14

      En bij ons betaal je op de bso voor de tijd dat je komt en niet allemaal vanaf 15.00 dus dat is verschillend per opvang!

    3. mamma: op 19:44

      Ik heb niets aan kinderopvang… mijn werkdag begint om 05.45 tot 15.15 of van 14.45 tot 24.15 dus geen enkele opvang die sochtends vroeg al open is mijn man is meestal ook rond die tijd weg. Nou werk ik gelukkig parttime dus kunnen met hulp van andere aardig uit de voeten.. ik vind dat de reguliere openingstijden zoiezo beetje achterhaald zijn in een 24uurs maatschappij van tegenwoordig.

    4. Natascha: op 20:43

      Ik vind het ook ouderwets. Waar mijn zoontje heen gaat is 24/7 open. Kinderen kunnen blijven slapen.Hebben wij niet nodig maar er zijn wel alleenstaande ouders die dat nodig hebben vanwege onregelmatige werktijden. Je betaalt per uur. Dus wat je gebruikt daaar betaal je voor. Ze zijn ook zeer flexibel. Als je belt en geeft aan dat je een uurtje later je kind wil komen halen. Dan is dat nooit een probleem. Ik denk dat meer kinderopvangen/bso flexibeler moeten worden en per uur moeten gaan rekenen.

  29. Tammy: op 19:17

    Ik werk zelf in de kinderopvang en het komt zelden voor dat ouders te laat komen, en gelukkig bellen de meeste ouders als ze het net niet redden. Mocht het vaker voorkomen en bij dezelfde ouders bieden we ze verlengde opvang aan. En helaas zijn er uitzonderingen,maar ik ben van mening dat je ook een gesprek aan kan gaan met ouders, die vinden het ook vervelend als ze hun kroost later ophalen. Echt waar, want zij moeten ook de kost verdienen en in onze maatschappij ten tijde van crisis haal je het uit je hoofd om tegen je baas te zeggen om 17.00 van uh ik moet nu weg mijn kind(eren) ophalen van de opvang .. ik doe het morgen wel . Tegenwoordig krijg je dan ook sneller te horen ik vraag je “kinderloze” collega wel die neemt zijn/ haar werk wel serieus

    1. yoerie: op 11:28

      Hier ben ik als hard werkende ouder het helemaal mee eens ..hoe vervelend het ook is Voor de werkende kracht bij het kinderdagverblijf de gemiddelde ouder doet het ook niet met opzet …en een boeten gaat zeker averechts werken waardoor er waarschijnlijk mensen weg zullen gaan bij de opvang en dan weer meer mensen zonder baan zitten … dus zeker van mijn kant lijkt het mij geen goed idee

  30. Marielle: op 20:00

    Ik vind dat de betrouwbaarheid van dit onderzoek een beetje wankelt. In beide gevallen wordt er een totaal andere situatue voorgeschreven. Zekerweten dat ouders die te laat komen doordat ze in de file stonden het vervelend vinden om extra te moeten betalen.
    Ik ben niet overtuigd.

  31. dahabo: op 23:17

    Ik ben zelf 1 keer te laat gekomen. 2weken na bevalling van de 2e en was in slaap gevallen. 10min.te laat en boete. Vond het zelf ook vervelend want moest de baby uit bed trekken en haasten haasten. Snap dat de regels dan zijn bij te laat komen boete maar als iemand altijd op tijd is en met zo’n rede 1x te laat vind ik het toch wel erg jammer!!! Daarbij werk ik zelf op een dagopvang met kinderen met een beperking en daar komen ouders geregeld ze te laat ophalen van de bso en mogen we geen boetes uitdelen!!! Terwijl het voor ons ook erg vervelend is!!!

  32. Moeder van 2 kids: op 01:12

    Waarom kom je te laat. Jou kind is toch veeeel belangrijker dan je werk?????!!!! Voed je kind zelf op, haal het zelf op van school en geniet ervan! Voor je het weet zijn ze groot!

  33. zij van hem: op 11:17

    Helaas is het zo dat veel ouders geen extra opvangadres hebben, ouders, familie, buren. Ze kunnen geen extra nummer meer opgeven. wij vragen er om bij de intake om hun kind op te kunnen halen bij ziekte of te laat zijn. Wij zijn open tot half 7 en het zijn vaak dezelfde ouders die 18.27 aan komen en dan denken dat ze nog leuk kunnen vertellen hoe hun dag was.. Overmacht door een onverwachte file, geen probleem. Maar als er al een week lang files staan ivm wegwerkzaamheden, dan kan je een andere route kiezen toch? Ouders hebben niet in de gaten dat wij er een dienst van 9.50 uur op hebben zitten, dat vind ik niet eens zo erg. Maar hun kind; die iedere papa en mama ziet gaan met een vriendje en dan maar wachten tot de jouwe komt…”ja ze komt zo” zeg je dan, maar als ouders niet laten weten dat ze vertraagd zijn.. Gelukkig zijn de meeste ouders van goede wil en zien we de volgende dag een doos gebak 🙂
    Boete werkt in de hand dat zij denken er gebruik van te kunnen maken ipv een oplossing te bedenken lijkt me zo.

  34. Sabine: op 12:22

    Natuurlijk is het vervelend als ouders te laat komen om hun kindje op te halen, omdat je zelf ook je privétijd indeelt. Zelf ben ik ook leidster en gebeurt dit weleens, maar ook als moeder kan ik de andere ouder begrijpen wanneer je “noodgedwongen” in een file terecht komt. Een echte boete vind ik niet op zijn plaats, mits dit niet structureel voorkomt bij dezelfde ouder/verzorger. Dan nog…je hebt wel respect voor ‘de klant’ en diens verhaal en samen kun je tot oplossingen komen. Het onderzoek hangt wat dat betreft losjes aan elkaar.

  35. Jenny: op 23:48

    De leidsters van de BSO van mijn dochter zijn zelf regelmatig te laat, om wat voor reden dan ook. Dit was ook vaker dan eens het geval toen ze nog op het KDV zat. En dat terwijl mijn man nog NOOIT te laat is geweest met ophalen… Krijgen wij dan korting?
    We hebben er in ieder geval nooit om gevraagd omdat wij begrijpen dat omstandigheden nu eenmaal weleens in de weg zitten. Als de BSO van mijn dochter moeilijk zou gaan doen als ik 5 minuten te laat ben, wat ik nooit ben, zou ik echt gaan twijfelen of ik daar zou blijven… Werken met mensen levert nu eenmaal onvoorziene omstandigheden, in ALLE takken van dienstverlening!

  36. Daphne: op 12:46

    Ik ben bijna 19 jaar gastouder en ben open op de tijden dat de ouders opvang nodig hebben. Dat kan vanaf heel vroeg tot heel laat zijn. En zelfs ook overnachten. Ik vind mijn werk erg leuk en snap dat ouders ook wel eens voor hun werk moeten kiezen. Ik doe niet moeilijk, geef geen boetes. Ik heb ook tijdens mijn SPW studie op kdv stages gelopen en daar was het inderdaad ook. Ik heb geen personeel in dienst, dus is het niet erg als ouders eens een keer later zijn. De ouders zitten er meer mee dan ik. Ze bellen bijna altijd op als er een andere ophaaltijd is. Geen punt.

  37. AngelE: op 23:02

    Persoonlijk begrijp ik het wel. Er zijn (bij ons) ouders die extra betalen juist omdat ze verruimde tijden nodig hebben, dan zou een ander ‘ongestraft’ zijn of haar kind langer laten zitten. Maar het allerbelangrijkste: het is niet eerlijk ten opzichte van jouw kind! Kijk er zijn uiteraard verzachtende omstandigheden: file, wegen afgesloten, onverwacht iemand in de familie ziek, etc. Maar vaak is het gewoon gemakkelijker. Ik ben in de 6 jaar tijd in de situatie geweest dat ik misschien te laat zou komen. Alle wegen stonden vast! (1,5 uur over een rit van 15 min) Toch net op tijd binnen, wat voelde ik me schuldig…

  38. Sander Onderstal: op 22:44

    Waarschijnlijk kan een boete het te-laat-probleem wel degelijk oplossen, mits deze voldoende hoog is. In het Israëlische onderzoek was de boete dusdanig laag, dat de ouders deze vermoedelijk interpreteerden als een lage prijs voor te laat komen – voldoende om de intrinsieke motivatie om op tijd te komen teniet te doen. Als de boete maar hoog genoeg is, werkt deze prikkel wel degelijk. Zie ook het gerelateerde onderzoek “pay enough or don’t pay at all” van dezelfde onderzoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kinderopvang op Facebook

Kinderopvang informatiecentrum

Heldere informatie over kinderopvang. Van praktische tips voor ouders tot begrijpelijke uitleg over regelgeving voor medewerkers.

Experts en enthousiaste redacteuren beantwoorden jouw vragen over kinderopvang.

Naar het overzicht